آموزش حرفه ای php

آموزش کامل و حرفه ای php به زبان فارسی

آموزش حرفه ای php

آموزش کامل و حرفه ای php به زبان فارسی

آموزش full-text

در ادامه ی مقالات مربوط به Full Text Search , امروز می خواهم درباره مد دیگری صحبت کنم به نام Boolean .

اگر  سری های  قبلی آموزش های Full Text Search را نخوانده اید , پیشنهاد می کنم در ابتدا آنها را مطالعه کنید .

  1. معرفی MySQL Full-Text Search

  2. آموزش MATCH و AGAINST در MySQL full text search

  3. آموزش  Boolean full-text در MySQL
  4. آموزش  Query Expansion در MySQL

در این آموزش یادمیگریم که چگونه در MYSQL بتوانیم Boolean full-text searches انجام دهیم  و همچنین کوئری های پیچیده تری را با استفاده از FULLTEXT بزنیم .

در کنار natural language search که قبلن دربارش صحبت کردیم , MYSQL نوع دیگری از FULLTEXT را به نام Boolean معرفی کرده است  که در این نوع , می توانیم کوئری های پیچیده تری را با ترکیبی از  operators های مختلف انجام دهیم.

برای استفاده از این مد , کافی است در تابع AGAINST از IN BOOLEAN MODE استفاده نماییم که سینتکس آن مانند زیر است .

در این مثال تمام محصولاتی که در نام آنها کلمه Truck است :

آموزش full-text در MySQL

آموزش مدیریت دیتابیس در mysql

مقاله امروز درباره ایجاد یک دیتابیس و مدیریت آن در MYSQL است و در ادامه به معرفی کامند هایی می پردازیم که به وسیله ی آن بتوانیم مدیریت دیتابیس (ایجاد , ویرایش , حذف ) را انجام دهیم .

در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه database ها (پایگاه داده ها) را در mysql مدیریت کنید و چگونه دیتابیس های جدیدی را ایجاد نمایید و دیتابیس های موجود را حذف کنید و همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه می توان همه ی دیتابیس ها را در سرورMySQL نمایش دهید.

ایجاد دیتابیس

قبل از انجام دادن هر کار دیگری با این اطلاعات شما نیاز به ایجاد یک database جدید دارید یکdatabase ای که حاوی یک سری اطلاعات است. این database به ذخیره ی تماس ها و فروشنده ها و مشتری ها و هر چیز دیگری که شما فکرش را بکنید می پردازد.

در mysql یک database مجموعه ای ازobjects ها (مانند tables,views, triggers, stored procedures) می باشد که برای ذخیره کردن و دستکاری داده ها از آنها استفاده می کند .

برای ایجاد یک database در mysql , شما باید از دستور CREATE DATABASE استفاده کنید :‌

آموزش مدیریت دیتابیس در mysql

معرفی Full Text Search

همانطور که می دانید MySql برای جستجوی متن از دو امکان زیر استفاده می کند :‌

  1. LIKE statement
  2. regular expression

هرچند زمانی که ستون متن ما بزرگ شود و یا تعداد رکوردهای ما بسیار افزایش یابد  استفاده از این دو امکان دارای محدودیت ها و مشکلات زیر می باشد :‌

  1. Performance :‌ به دلیل اینکه در دستور LIKE یا استفاده از regular expressions ها , MySql کل جدول را جستجو می کند .این کار در تعداد رکوردهای بالا Performance خوبی ندارد .
  2. Flexible search :‌(جستجوی انعطاف پذیر ) سرچ کردن با استفاده از LIKE و  regularexpression انعطاف کمی دارد . مثلا  محصولاتی را بیابیم که عنوان آنها شامل کلمه ی CAR  باشد ولی در آنها کلمه classic نباشد .
  3. ranking :‌ هیچ راه خاصی وجود ندارد که مشخص کنیم کدام رکورد خروجی , به عبارتی که ما جستجو کردیم نزدیک تر است . در واقع به رکوردهای خروجی نمیتوان رتبه یا امتیازی داد .

به دلیل همین مشکلات , MYSQL قابلیت  full-text search را اضافه کرده است . در قابلیت full-text search , مای اس کیو ال تمام کلمات مروبط به ستون مورد نظر را index می کند که این لیست معمولا به صورت مرتب شده نیز می باشد و از این به بعد جستجو را روی آنها انجام می دهد .

معرفی MySQL Full Text Search

آموزش DISTINCT

سلام دوستان عزیز

صحبت امروز درباره استفاده از  DISTINCT در MySql  است .

با استفاده از DISTINCT شما می توانید  رکورهای تکراری را از نتایج خروجی های خود حذف نمایید . در واقع شما زمانی که رکورهای یک جدول را SELECT می کنید ممکن است رکوردهای تکراری نیز در این میان باشند و شما لازم داشته باشید تا از هر رکورد تکراری تنها یکی از آنها را نگه دارید  که این کار با استفاده از DISTINCT در MySql انجام می شود .

سینتکس آن مانند زیر می باشد :‌

بریم سراغ یک مثال تا بیشتر با DISTINCT آشنا شوید :‌

فرض کنید جدولی داریم به نام employees که می خواهیم از این جدول تمام نام های خانوادگی منحصر به فرد  کارمندان را بیرون بکشیم . ابتدا با استفاده از دستور SELECT و بدون DISTINCT این کار را انجام می دهیم 

آموزش DISTINCT

آموزش UNION در MySql

با سلام خدمت شما دوستان گرامی

در این مقاله میخواهم درباره Alias صحبت کنم و اینکه چگونه با استفاده از Alias , کوئری ها را خواناتر نماییم .

همانطور که می دانید MySql از 2 نوع Alias پشتیبانی می نماید  که هر یک را به صورت جداگانه معرفی می نمایم :

  1. column alias
  2. table alias

MySQL alias for columns

بعضی وقت ها پیش می آید که نام ستون های جداولمان را خیلی فنی انتخاب می کنیم .این فنی بودن ممکن است هنگام خروجی گرفتن از کوئری ها , آن ها را یکم گنگ نماید و لازم باشد نام جداول  خروجی را کمی تغییر بدهیم تا خوانایی آن بیشتر شود.. به این روش column alias می گویند  که در واقع یک نام مستعار برای ستون انتخاب می کنیم .

آموزش UNION در MySql