آموزش حرفه ای php

آموزش کامل و حرفه ای php به زبان فارسی

آموزش حرفه ای php

آموزش کامل و حرفه ای php به زبان فارسی

SOLID چیست؟

موضوع این جلسه , اصول طراحی شی گرا SOLID است . این اصول در تمام زبان های برنامه نویسی مثل php موجود و قابل پیاده سازی است .

SOLID مخفف پنج اصل بسیار مهم در مدیریت وابستگی (Dependency Management) در توسعه ی برنامه های شی گرا می باشد. در واقع هر کدام از حروف کلمه ی SOLID به یکی از این اصول بر می گردد.
یکی از مشکلاتی که طراحی نامناسب برنامه های شی گرا برای برنامه نویسان ایجاد می کند موضوع مدیریت وابستگی در اجزای برنامه می باشد. اگر این وابستگی به درستی مدیریت نشود مشکلاتی شبیه موارد زیر در برنامه ایجاد می شوند:
برنامه ی نوشته شده را نمی توان تغییر داد و یا قابلیت جدید اضافه کرد. دلیل آن هم این است که با ایجاد تغییر در قسمتی از برنامه، این تغییر به صورت آبشاری در بقیه ی قسمت ها منتشر می شود و مجبور خواهیم بود که قسمت های زیادی از برنامه را تغییر دهیم. (این مشکل را Rigidity می نامیم.)
تغییر دادن برنامه مشکل است و آن هم به این دلیل که با ایجاد تغییر در یک قسمت از برنامه، قسمت های دیگر برنامه از کار می افتند و دچار مشکل می شوند. (این مشکل را Fragility می نامیم.)
قابلیت استفاده مجدد از اجزای برنامه وجود ندارد. در واقع، قسمت های مجدد برنامه ی شی گرای شما آنچنان به هم وابستگی تو در تو دارند که به هیچ وجه نمی توانید یک قسمت را جدا کرده و در برنامه ی دیگری استفاده کنید. (این مشکل را Immobility می نامیم.)
اصول SOLID که قصد رفع کردن این مشکلات و بسیاری مسائل گوناگون را دارند عبارت اند از:

  1. Single Responsibility Principle
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.